Hvordan komme i gang med rektruttering?
En Awana-samling er delt i tre like store deler:
- Undervisning/forkynnelse
- Smågrupper
- Lek
Det gir et godt utgangspunkt for å rekruttere inn i teamet. I tillegg er det nyttig å ha noen som er god på organisering, registrering, økonomi og informasjon og andre praktiske oppgaver. Å ha noen ekstra voksne som bare er med i miljøet, kan også være fint.
Definerte oppgaver
Det er viktig at oppgavene er tydelig definerte og ikke for store. Og vær ryddig, så folk ikke plutselig blir satt til andre oppgaver enn de ble spurt om. Spør nye på en sånn måte at de føler seg ønsket, ikke bare opplever at de skal fylle en oppgave. Å bli sett og verdsatt er helt grunnleggende for å trives i en tjeneste.
Lederteam
I Awana-arbeid med mange grupper og ledere, kan det være lurt å danne en styringsgruppe som består av hovedleder og en leder for hver aldersgruppe. Det er også fint å danne leder-team for hver enkelt aldersgruppe som samarbeider. Det kan være stor rikdom i å utveksle erfaringer, dele ideer og å spille hverandre gode. Da blir det også lettere å få god kontinuitet fra gang til gang.
Ledertreff
Prioriter lederfellesskapet. Bruk gjerne litt tid sammen både før og etter samlingen, og ha jevnlige ledertreff der dere bygger fellesskap og gjør det gøy å være leder. En ledergruppe som trives sammen og har det gøy, er det mye lettere å både beholde og få til å vokse.
Det kan være nyttig å besøke andre menigheter som bruker Awana før dere begynner implementeringen i egen menighet/forsamling, gjerne mer enn én. Ta kontakt med Awana Norge for å få tips om menigheter i ditt distrikt. Awana Norge tilbyr også kurs og ledertrening. Å samle ledergruppa til kurs og ledertrening er ofte en god investering.